Thursday 26 April 2012

BAB 2 ZAMAN PRASEJARAH


  •        Zaman Paleolitik
o   200,000 hingga 300,000 tahun dahulu
o   Bukit Jawa, Kota Tampan, Bukit Bunuh, Gua Niah, Tingkayu
o   Berpindah-randah
o   Tinggal dalam gua batu kapur
o   Alat batu kasar
o   Memungut hasil hutan, berburu
o   Mengamalkan animisme dan upacara kubur
Hidup bermasyarakat


  •        Zaman Neolitik
o   7,000 tahun dahulu
o   Gua Cha, Bukit Tengkorak
o   Sistem bermasyarakat
o   Tinggal di gua dan tebing sungai
o   Alat batu yang lebih halus
o   Bercucuk tanam, berburu, berdagang
o   Mencipta barang kemas
o   Mengamalkan animisme
o   Beliung dan pemukul kulit kayu

Alat logam besi dan gangsa
  •   Zaman Logam
o   4,000 tahun dahulu
o   Sg. Tembeling, Gua Harimau, Changkat Menteri
o   Hidup menetap
o   Adat resam
o   Alat logam besi dan gangsa
o   Bercucuk tanam, berdagang, menangkap ikan, menternak
o   Pengebumian menggunakan kepingan batu




1 comment:

  1. Masukkan iringan muzik sentimental, biar syhadu dan santai minda.

    ReplyDelete