Tuesday 27 March 2012

Selamat Datang .....

Sejarah bermaksud "menyiasat / inkuiri, ilmu yang diperolehi melalui kaedah penyiasatan" adalah penemuan, pengumpulan, pengurusan dan persembahan maklumat terhadap 
peristiwa silam atau lampau.

Ia juga bermaksud tempoh masa yang lalu selepas catatan penulisan telah dicipta. Ilmuan yang menulis mengenai sejarah dipanggil sejarawan. Ia juga adalah satu medan penyelidikan yang menggunakan suatu naratif atau pengisahan untuk memeriksa dan menganalisa turutan, peristiwa dan kadangkala ia cuba untuk menyiasat secara objektif corak-corak sebab dan akibat yang menilai peristiwa-peristiwa.

Sejarawan-sejarawan berdebat mengenai tabii sejarah dan kegunaannya. Ini termasuklah membincangkan kajian disiplin berkenaan sebagai satu penamat di dalamnya dan sebagai satu kaedah menyediakan "perspektif" pada masalah masa kini.

Cerita-cerita yang biasa kepada budaya tertentu tetapi tidak disokong oleh sumber-sumber luar (seperti lagenda yang mengelilingi King Arthur) biasanya lebih dikelaskan sebagai warisan budaya daripada "disinterested investigation" yang diperlukan oleh disiplin sejarah.


Peristiwa lampau sebelum rekod penulisan dianggap sebagai prasejarah. Di kalangan ilmuan, ahli sejarawan Yunani abad ke-5, SM Herodotus dianggap sebagai "bapa sejarah", dan bersama-sama dengan ahli sejarawan sezamannya Thucydides membentuk asas-asas kajian sejarah. Pengaruh mereka, bersama-sama dengan tradisi-tradisi sejarah yang lain di dalam bahagian dunia yang lain, sudah mewujudkan banyak have spawned many different interpretasi yang berbeza mengenai tabii sejarah yang telah berubah selama berabad-abad lamanya dan masih berkesinambungan berubah.


Kajian sejarah moden mempunyai banyak bidang berbeza termasuklah mereka yang fokus terhadap kawasan tertentu dan mereka yang menumpukan terhadap perkara-perkara tertentu atau unsur-unsur penyiasatan sejarah yang bertema. 


Sejarah selalunya diajar sebagai sebahagian daripada pendidikan rendah dan menengah, dan kajian akademik sejarah sebagai disiplin utama di dalam pembelajaran universiti.










  

No comments:

Post a Comment